دانشگاه آزاد اسلامی
واحدرشت
دانشکده علوم انسانی
گروه زبان وادبیات فارسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیات فارسی
عنوان:
بررسی مکروحیله درسمک عیار
استاد راهنما:
دکترحسین اسکندری ورزلی
زمستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصـل اول: کلیات تحقیق
1-8- تعاریف واژه های کلیدی.. 7
فصـل دوم : بنیاد نظری – مکروحیله
2-4- تعریف ادبیات داستانی.. 12
2-5- انواع ادبیات داستانی.. 12
2-9- ویژگی قصههای عامیانه. 16
2-12- معنای لغوی واصطلاحی عیاری.. 19
2-13- تاریخچهی عیاری در ایران. 20
2-14-7- دوست دوست و دشمن دشمن.. 23
2-14-8- برادرخواندگی و خواهرخواندگی.. 23
فصـل سوم: معرفی متن وحوزهی تحقیق-سمک عیار
3-2- خلاصهی قصهی سمک عیار. 26
3-7- سبک نگارش ونوع روایتی اثر. 33
فصـل چهارم: دادههای تحقیق- مکروحیله در قصهی سمک عیار
4-2-1-1- به شکل زنان در آمدن. 37
4-2-1-2- جامه گرمابان پوشیدن. 39
4-2-1-6- خود رابه پیری زدن. 40
4-2-1-14- جامهی سرهنگان وحاجبان پوشیدن. 43
4-2-1-15- خود رابه رسم ترکان برآراستن.. 43
4-2-1-18- بالباس مبدل وتغییر چهره فرارکردن. 44
4-2-1-19- کشتن وجامه او را پوشیدن. 44
4-2-1-20- خود را به لنگی زدن. 45
4-2-4- مخفی کردن و مخفی شدن. 46
4-2-5-4- گریه وزاری دروغین.. 50
4-2-5-5- خود راقاتل فراری معرفی کردن. 51
4-2-5-6- راه به غلط نشان دادن. 51
4-2-6- تقلید لهجه و زبان دیگران. 52
4-4-3- جنگ کردن با پیل و آشوباندن پیلان. 60
4-4-4- فروکوفتن طبل و کوس حربی، شیپور، دهل.. 61
4-4-6- بدل کردن اسب در جنگ… 63
4-4-8- ایجاد چاههای سرپوشیده 64
4-4-10- هماورد خواستن در میدان. 66
4-5-3- استفاده از حیوانات و ابزارهای عجیب… 69
4-5-5- پریان در صورتهای گوناگون. 71
4-6- حیلههای غیرجادوئی از جادوگران و پریان. 75
4-6-1- به شکل مردان درآمدن. 75
4-6-2- استفاده از دارو – معجون – بیهشانه. 76
4-7- حیلههای ساختمان سازی، معماری، بناها و راهها 76
4-8-2- با زبان رمز و اشاره سخن گفتن.. 79
4-8-3- رام کردن اسب با حیله. 79
4-8-4- برای کار غیر ضروری فرستادن. 79
4-8-5- خود را در میان گشتگان انداختن.. 80
4-8-6- با تیر نامه فرستادن. 80
4-9- اهداف حیلههای عیاری.. 81
4-9-3- نجات جان خود و دیگران. 82
4-9-4- به دام انداختن دشمن.. 83
4-10- اهداف حیلههای غیرعیاری.. 86
4-11- اهداف حیلههای جنگی.. 86
4-11-4- ایجادآشوب ودلهره و تضعیف روحیه در سپاه دشمن.. 87
4-11-6- در بند کردن وپیش شاه فرستادن. 89
4-12- اهداف حیلههای جادوئی.. 90
4-13- اهداف حیلههای غیرجادوئی.. 92
4-13-1- آگاهی از قدرت دشمن.. 92
4-13-2- حفظ سلامتی یا برگرداندن آن. 93
4-14- اهداف حیلههای معماری وبنائی.. 93
4-14-1- زندانی کردن افراد خاص…. 93
4-15- اهداف حیلههای متفرقه. 94
4-15-1- جلوگیری ازافشای نقشه. 94
4-16- شخصیتهای انجام دهنده مکروحیله. 95
فصـل پنجم: نتیجه گیری وارائه پیشنهادات
چکیده
ادبیات داستانی به روایت منثوری گفته می شود که حوادث خارق العاده آن بر واقعیت غلبه دارد. قصه پاره ای از فکر و تخیل انسانی است که در هر مللی به گونه ای متفاوت روایت شده است و نوع ادبی قصه در ادبیات ما پیشینه ی طولانی دارد و بخشی از ادبیات ما را تشکیل می دهد. از جمله می توان به قصه های عامیانه اشاره کرد که بیشترین جذابیت و محبوبیت را در بین عامه مردم دارد. سمک عیار تألیف فرامرزبن خداداد بن عبدالله الکاتب الارجانی در قرن ششم و از قدیمی ترین قصه های عامیانه است. یکی از مهمترین عناصر در تمام قصه ها و به طور اخص در این اثر مکر و حیله هایی است که توسط شخصیتها انجام شده است و بر جذابیت و آموزندگی قصه ها افزوده است.