دانشکده [علوم انسانی و اجتماعی]
پایان نامه ی کارشناسی ارشد در رشته ی زبان و ادبیات فارسی
موضوع:
تصویر بیگانگان در شعر مشروطه (سید اشرف الدین گیلانی، بهار و عشقی)
استاد راهنما:
دکتر: مرتضی محسنی
استاد مشاور:
دکتر: احمد غنی پور ملکشاه
بهمن ماه 93
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
تصویرشناسی یکی از رشتههای فرعی ادبیات تطبیقی است که در قرن نوزدهم در فرانسه تحت تأثیر آرای متفکرانی چون مادامدوستال و هیپولیتتن شکل گرفت در این دانش، تصویر بیگانه در آثار ادبی مورد مطالعه قرار میگیرد. تصاویر از بیگانه در دستهبندی کلی آن به تصاویر باز و بسته بخش میشود. آن چه در تصویرشناسی مورد اهتمام است تصاویربسته است، چه تصاویر بسته تصاویر عمومیت یافتهاند. در تصویرشناسی برخی واژهها کلیدی هستند، واژههایی چون: اینجا، آنجا ، دیگری و … . در این دانش مفاهیم اساسی وجود داردکه مهمترین آنها عبارتند از: کلیشه، الگوی قالبی، پیش داوری، تصویر، بازنمایی، سمبل و افسانه. آثار ادبی بر اساس این مؤلفهها بررسی میشوند.
در این پایاننامه اشعار سید اشرفالدین گیلانی، ملکالشعرای بهار و میرزاده عشقی به عنوان شاعرانی که در عصر مشروطه و پس از آن حضور داشتند بر اساس مفاهیم تصویرشناسی مورد بررسی قرارگرفته است.
دستاورد پژوهش ناظر بر این است که در اشعار این سه شاعر، بیگانگان به دو دستهی نیک و بد تقسیم شدهاند، عموماً کشورهای غربی یا اروپایی ( انگلیس و روسیه)، کشورهایی استعمارگر، خون ریز و غاصب تلقّی شدهاند، درحالی که کشورهایی چون ترکیه یا عثمانی، پاکستان، هندوستان، آذربایجان و حتی ژاپن کشورهایی مثبت قلمداد شدهاند. با این که مباحث مهم سیاسی و اجتماعی، اندیشههایی وارداتی از غرب به ایران هستند، شاعران فوق از غربیان به نیکی یاد نکردهاند، با این وجود از شخصیتهای علمی و فرهنگی بیگانه چون: ادوارد براون، تاگور و کنفوسیوس به نیکی یاد شده است.
بیشترین تصویر منفی از کشورهای بیگانه در شعرهای بهار، عشقی و نسیم شمال به انگلیس و روسیه و مثبتترین تصویر به کشورهای شرقی و اسلامی اختصاص دارد. هرچند اختلافی از نظر نوع نگاه به دیگری در بین این شاعران دیده میشود. درحالیکه سیداشرف الدین بهترین تعابیر را به عنوان مثال، برای اعراب بهکار میبرد، عشقی در مقابل دیدگاهی عربستیز دارد و همواره از گذشته تاریخی ایران پیش از اسلام و حملهی اعراب به ایران را یاد میکند. ملکالشعرا اما شاعری ملی – مذهبی است و جامعترین تصویرها از بیگانگان، در شعر بهار بازتاب یافته است.
واژهایکلیدی: تصویرشناسی، ادبیات مشروطه، سیداشرفالدین گیلانی، ملکالشعرای بهار و میرزاده عشقی.
فهرست مطالب
فصل دوم-چارچوب مفهومی تحقیق… 6
2-2- تاریخچه ی تصویر شناسی.. 9
2-3- اصول و فرضیه های تصویرشناسی.. 10
2-8- تفاوت رویکردهای تصویری درمیان شعرای مشروطه. 18
فصل سوم- شعر سیاسی و معرفی شاعران مشروطه. 1
3-1- شعر سیاسی و کیفیت شعر شاعران مشروطه. 22
3-2- زندگی سید اشرف الدین گیلانی.. 24
3-2-1- نسب، تولد، کودکی و تحصیلات.. 24
3-2-2- وقایع جوانی و میانسالی و انتشار روزنامهی نسیم شمال. 24
3-2-3- واپسین سالهای عمر و وفات سید اشرف الدین.. 25
3-2-4- آثار سید اشرف الدین گیلانی.. 26
3-2-5- ویژگی و سرگذشت روزنامهی نسیم شمال. 26
3-3- زندگینامه ی ملک الشعرای بهار. 28
3-3-2- وقایع جوانی و میانسالی.. 29
3-3-4- مشاغل و سمتهای مورد تصدی.. 29
3- 3-6- بهار، سیاست و مشروطه. 30
3- 4- زندگی نامه ی میرزاده عشقی.. 35
3-4-1- نسب، تولد ،کودکی و تحصیلات.. 35
3-4-3- محور های فکری و اندیشه سیاسی اجتماعی عشقی.. 37
3-4-5- سبک شعری و آثار میزراده عشقی.. 40
فصل چهارم-تحلیل تصویرشناسی بیگانگان در اشعار گیلانی، بهار و عشقی.. 41
4-1- سید اشرف الدین گیلانی ( نسیم شمال). 42
4-1-1-1-1- تصویرشناسی انگلستان. 45
4-1-1-2-1- تصویرشناسی روسیه. 50
4-1-2-1-1- تصویرشناسی فرنگ… 55
4-1-2-2- موسیو مرنارد بلژیکی.. 56
4-1-2-2-1- تصویرشناسی موسیو مرنارد بلژیکی.. 56
4-1-2-3-1- تصویرشناسی هنسیس بلژیکی.. 57
4-1-3-1-1- تصویرشناسی فرانسه. 59
4-1-3-2-1- تصویرشناسی اعراب.. 62
4-1-3-3-میرزا علی اکبر صابر(ملا نصرالدین): 62
4-1-3-3-1- تصویرشناسی میرزا علی اکبر صابر( ملانصرالدین) 63
4-2-1-1-1- تصویرشناسی انگلستان. 70
4-2-1-2- 1- تصویرشناسی روسیه. 76
4-2-1-3- 1- تصویرشناسی چین: 78
4-2-2-1-1- تصویرشناسی آلمان. 80
4-2-2-2-1- تصویرشناسی عثمانی.. 82
4-2-2-3- کشورهای عربی: (اعراب) 82
4-2-2-3-1- تصویرشناسی کشورهای عربی( اعراب) 84
4-2-2-4-1- تصویرشناسی پاکستان. 85
4-2-2-6-1- تصویرشناسی ژاپن.. 88
4-2-2-7-1- تصویر شناسی فرانسه. 89
4-2-3-1-1- تصویرشناسی آمریکا 91
4-2-3-2-1- تصویرشناسی جمهوری آذربایجان. 92
4-2-3-3-1-تصویرشناسی پوشکین.. 93
4-2-3-4-رابیند رانات تاگور. 94
4-2-3-4-1- تصویرشناسی رابیند رانات تاگور. 94
4-2-3-5-1- تصویرشناسی کنفوسیوس… 95
4-2-3-6-1- تصویرشناسی ادوارد براون. 96
4-3-1-1-1- تصویرشناسی انگلیس… 105
4-3-1-2-1- تصویر شناسی روسیه. 108
4-3-2-1-1- تصویرشناسی عثمانی.. 110
4-3-2-2-1- تصویرشناسی آلمان. 111
4-3-3-1-1- تصویرشناسی فرانسه. 113
4-3-3-2-1- تصویرشناسی داروین.. 114
4-3-3-3-1- تصویرشناسی بوآلو. 115
4-3-4-1-1- تصویر شناسی اعراب.. 116
5-1- سید اشرف الدین گیلانی.. 119
5-1-2-2- موسیو مرنارد بلژیکی.. 120
5-1-3-3- میرزا علی اکبر صابر. 121
5-2-3-2- جمهوری آذربایجان. 124
5-2-3-4- رابیند رانات تاگور. 124
فهرست منابع و مآخذ فارسی : 131