دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A.»
موضوع:
جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی
استاد راهنما:
دکتر نعمت اصفهانی عمران
تابستان1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست
چکیده : 14
مقدمه : 15
1-2 نگاه به زندگی ، آثار ، اندیشه و سبک شعر سنائی.. 22
4-2 همّت گماردن بر نظم فخری نامه یا الهی نامه یا حدیقه الحقیقه: 26
1-6-2 سیر العباد الی المعاد: 29
7-2 چند اثر منسوب به سنائی.. 30
8-2 دیگر آثار منسوب به سنائی.. 31
غریب نامه، زاد السالکین، بهرام و بهروز. 31
9-2 جایگاه سنائی در تاریخ شعر فارسی.. 31
11-2 ویژگی ها سخنوری سنائی.. 35
12-2 نمونه ی لغات و ترکیبات شعر او: 46
13-2 تشابه سنائی با شاعران معاصر: 49
سنائی سه شخصیت متفاوت دارد که عبارتند از: 50
2-15-2 سنائی واعظ و ناقد اجتماعی (مدار خاکستری وجود او). 51
3-15-2 سنائی قلندر و عاشق (قطب روشن وجود او). 52
17-2 سنائی و تحولاتی که در ادب فارسی ایجاد کرده است: 54
1-18-2 مقایسه حدیقه با آثار عطار و مولانا 56
2-18-2 سنائی در تغییر ساختار معنایی و محتوا 57
19-2 چند سوال راجع به سنائی.. 58
1-3 در ماهیت ادبیات تعلیمی: 60
3-3 شاخه های ادبیات تعلیمی.. 64
1-3-3 اندرزهای (اخلاقیّات) ایران باستان: 64
6-3 بازتاب تعلیمات اخلاقی صوفیانه در حدیقه الحقیقه. 72
7-3 اندرزنامه های سیاسی سنائی در مثنوی حدیقه الحقیقه و. 73
8-3 اندرزهای سیاسی در حدیقه الحقیقه. 75
9-3 سیرالعباد سنائی غزنوی و کمدی الهی دانته. 81
12-3 مقایسه ی دور نمایه ی دو اثر. 88
فصل چهارم : اشعار تعلیمی سنائی.. 93
1-4 اشعار تازیانه های سلوک : 94
1-1-4 مکن در جسم و جان منزل، که این دونست و آن والا. 94
1-1-1-4 تا کی ز هرکسی ز پی سیم بیم ما 99
2-1-4 آراست، دگر باره، جهاندار جهان را 101
3-1-4 ای مسلمان ! خلایق حال دیگر کرده اند. 104
4-1-4 مسلمانان ! سرای عمر ، درگیتی دو دَر دارد. 109
5-1-4 سوز و شوق مَلَکی بردلت آسان نشود. 111
6-1-4 ای خداوندان مال ! الاعتبار الاعتبار! 113
7-1-4 طلب! ای عاشقان خوش رفتار. 129
9-1-4 ای سنائی جهد کن تا بهر سطان ضمیر. 140
10-1-4 درگَهِ خلق ، همه زَرق و فریب است و هَوَس.. 145
11-1-4 بس کنید آخر حمال ، ای جملگی اصحاب قال. 147
12-1-4 کی باشد کین قفس بپردازم. 150
13-1-4 برگ بی برگی نداری، لاف درویشی مزن. 152
14-1-4 ای سنائی ! بی کُله شو. 157
2-4 اشعار کتاب حدیقه الحقیقه. 178
2-2-4 فی الحفظ و المراقبه. 179
3-2-4 فی الحکمه و سبب رزق الرزاق.. 180
10-2-4 فصل فی الزهد و الحکمه و الموعظه و النصیحه. 190
12-2-4 ستایش علم و عالم و طلب علم. 193
13-2-4 اندر ستایش عقل و عاقل و معقول. 194
14-2-4 در چشم نگاه داشتن گوید: 197
15-2-4 در مذّمت شهوت راندن : 198
16-2-4 اندر مذّمت دنیا و وصف ترک او. 199
17-2-4 اندر مذّمت کسانی که به جامه و لقمه مغرور باشند . 200
18-2-4 اندر مذّمت مال دوست.. 201
19-2-4 اندر مذّمت شراب گوید . 201
20-2-4 اندر ترک دنیا و ریاضت نفس گوید: 202
21-2-4 فی مذّمه الدنیا و اهانته و ترکه. 203
22-2-4 اندر نکوهش شکم خواری و بسیار خوردن. 204
23-2-4 فی ذّم حبّ الدنیا و منع شراب الخمر. 206
24-2-4 اندر مذّمت افعال زشت که از خوی های بهیمی است.. 207
25-2-4 اندر نگاه داشتن راز و مشورت کردن : 207
26-2-4 اندر موعظت و نصیحت گوید: 208
27-2-4 اندر تصوّف و زٌهد : 209
28-2-4 در عدل پادشاهان وصف آن. 210
29-2-4 در عدالت و ستم نا کردن : 210
30-2-4 در تعهّد علمای دیندار : 212
32-2-4 در ذم عوّام و بازاریان و جهال گوید. 213
3-4 اشعار تعلیمی طریق التحقیق: 213
1-3-4 کلید درهای اسرار و چراغ ارواح ابرار. 213
((آیا پنداشتید که ما شما را به عبث خلق کردیم؟)) 214
2-3-4 ره بر جان های سالکین و شادی دل های محققین. 217
3-3-4 بستان ارواح و باغ اشباح. 219
4-3-4 منهاج العارفین و معراج العاشقین. 220
6-3-4 در نکوهش ریا و ریاورز. 223
7-3-4 درباره ی ترک دنیا و دوری از آن. 225
10-3-4 درباره ی شکیبایی و سپاسگزاری . 227
11-3-4 پیدا کردن غافلان و نکوهش جاهلان. 227
چکیده :
در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم سنائی مشخص شده است و می دانیم که حجم عظیمی از دیوان قصاید او را مدایح تشکیل داده اند.که امروز جز بلحاظِ مباحثِ تاریخ زبان و مواد استشهادی برای نگارش فرهنگ های وسیع زبان فارسی ، کمتر می تواند ارزش داشته باشد.و از این قصاید (مدحی) مشخص می شود که او قبل از رسیدن به حال و هوای روحی خویش ، تفاوتی با دیگر شاعران درباری عصر نداشته است. و آنچه مسلّم است این است که سنائی دارای دو نیم کره متفاوت تاریک و روشن است. آیا این دو نیم کره را تا آخر عمر حفظ کرده است. یا با ظهور آن نیمکره روشن آن نیمکره تاریک را رها کرده است. و می دانیم سنائی نماینده برجسته نوعی از قصیده در زبان فارسی است.که آن را باید قصیده نقد جامعه و زٌهد و عرفان و اخلاق خواند.