دانشگاه آزاد اسلامی
واحد کرمانشاه
دانشکده تحصیلات تکمیلی
پایاننامه جهت دریافت درجه کارشناسیارشد رشته زبان و ادبیات عربی(M. A)
عنوان
بررسی و مقایسه تکثرگرایی دینی در اندیشه و آثار جبران خلیل جبران و ماری الیاس زیاده مَی زیاده
استاد راهنما
دکتر منصور خاکسار
استاد مشاور
دکتر حسن سوری
بهمن 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اوّل کلیّات تحقیق
فصل دوم بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی اقتصادی، فرهنگی و ادبی عصر جبران و میزیاده
2-1. اوضاع سیاسی لبنان در عصر جبران و می 8
2-02اوضاع اجتماعی و اقتصادی لبنان در عصر جبران و می 10
2-03 اوضاع ادبی لبنان در قرن نوزدهم 12
2-04اوضاع فرهنگی، علمی لبنان در عصر جبران و می 14
فصل سوم سیری در زندگی، آثار و اندیشهی جبران خلیل جبران و میزیاده
3-1-4 عوامل موثر در شکلگیری اندیشههای جبران خلیل جبران 22
3-1-5-1 علل و عوامل شکلگیری ادبیات مهجر 28
3-1-8 جبران و رمزگرایی(سمبولیسم) 33
3-1-9آثار و تألیفات ادبی جبران خلیل جبران 34
3-2-6. زندگی عاطفی می و علاقه اش به جبران 44
3-2-10. فعالیتهای بارز ادبی- اجتماعی میزیاده 49
3-2-10-1. مبارزات برای نهضت و بیداری زنان 49
فصل چهارم بررسی دین و پلورالیزم
4-01 منظور ازپلورالیسم دینی 61
4-4- 0 شیوه تحقیق و ارزیابی در عقاید دینی 65
4- 5- 0 وحدت دین و تکثرشرایع 66
4-7. پیشینهی پلورالیسم دینی 69
4-8-0 اسلام مطلق در برابر خداوند 72
4-9. تساهل و تسامح در قرآن کریم و سیرهی معصومین 73
4-9-1. قرآن و بردباری مذهبی و اجتماعی 73
فصل پنجم بررسی و مقایسهی تکثرگرایی دینی در آثار و اندیشهی میزیاده و جبران
5-1-4 جبران وتقابل با انحصارگرایی 92
5-1-5. حقیقت یابی در چهار چوب تساهل و تسامح 94
5-1-7 تکثرگراییگرایی دینی تا اتحاد ادیان 98
5-2-1. پلورالیزم یا کثرتگرایی دینی در اندیشه میزیاده 101
5-2-2. موضعگیری او درباره اختلافات مذهبی و قومی 101
5-2-3 0 اندیشه دینی میزیاده 104
5-2-3-1 0 نظریه میزیاده درباره حقیقت دین و غایت زندگی 104
5-2-4. نظر و اندیشه میدرباره شرق و میراث شرق برای دوری از اختلافات 107
5-2-4-1 افتخار به شرق و فرهنگ و ادب آن 107
5-2-5. شکوه اسلام از زبان مَی 113
5-3-1. عقاید دینی جبران و می 115
5-3-2. حقیقت نماز از دیدگاه جبران و مَی 116
5-3-3. تأثیرپذیری از قرآن 119
5-3-4. پلورالیسم در اندیشهی جبران و می 122
5-3-4-1.جبران……………………………………………………………………………………………………………122
5 -3-4-2.پلورالیزم در اندیشه ی می در مقایسه با جبران…………………………………………………….127
5-3-4-2-1. دعوت مسلمانان و مسیحیان به برادری…………………………………………………………….130
چکیده
دین به عنوان یکی از ابتداییترین و اصیلترین نیاز فطری انسان همیشه در طول تاریخ با تحولات و تقریرات متفاوت مواجه بوده است. جریان پلورالیسم دینی(تساهل دینی) در میان ادیبان عربی در اثنای قرن نوزدهم و بیستم واکنشی به تفاوت دینی این ادیبان در دوره عثمانی و فشارهای آن حکومت بر مسیحیان لبنان و سوریه بود. در این میان نویسندگان وادیبان مسیحی چون ناصیف یازجی وبطرس بستانی و دیگران تلاش کردند که از عوامل پراکندگی و دشمنی میان مسلمانان ومسیحیان بپرهیزند و بیشتر به روی وجوه مشترک ادیان و همکاری آنها تکیه کنند. جبران خلیل جبران در ششم ژانویه 1883 از مادر فرزانه و مهربان به نام «کامل رحمت » که کشیش زادهایی مارونی و پدری تند خو و دائم الخمر در روستای «بشری» واقع در لبنان متولد شد. جبران در یک خانوادهی مسیحی به دنیا آمد بنابراین وی مسیحی است. و گرایشهای دینی در او وجود داشت و از کودکی به کلیسا میرفت و به مسیح عشق میورزید. با این وجود از تعصبات دینی در آثار او خبری نیست. او در حقیقت یک پلورالیست دینی است. گویی حق را منحصر به یک آیین خاص نمیداند بلکه حق را جاری و ساری در همهی ادیان میبیند.